Cabo Verde Airlines zostały najnowszym operatorem boeingów 737 MAX. Linie Republiki Zielonego Przylądka odebrały w czwartek (20 lipca) pierwszego z kilku B737 MAX 8 jakie trafią do przewoźnika. Pierwsze MAX-y dla Cabo Verde będą pozyskane na zasadzie leasingu operacyjnego od Boeing Capital Corporation (BCC).
Cabo Verde pozyskuje pierwsze maszyny w dość ekspresowym tempie, ponieważ to dawne samoloty linii Comair, która zakończyła swoją działalność pod koniec maja 2022 r. W ramach nowego „startu” linii B737-8 ponownie połączą diasporę Republiki Zielonego Przylądka i zwiększą ruch turystyczny tego wyspiarskiego kraju z takich kontynentów jak Afryka, Europa, Ameryka Północna czy Ameryka Południowa.
Najnowszy i pierwszy odebrany boeing 737 MAX 8 linii Cabo Verde, to maszyna o numerze seryjnym MSN 60432 / LN7363 i rejestracji D4-CCJ wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton w lutym 2019 r. Nowy B737 MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B posiada konfigurację pokładu, z wystrojem Boeing Sky Interior, dla 186 pasażerów w jednej klasie podróży: ekonomicznej (3-3).
- To ważny moment dla Cabo Verde Airlines. Wraz z dodaniem Boeinga 737-8 kontynuujemy rozbudowę naszej floty do poziomu sprzed pandemii. Dostawa samolotu o możliwościach 737 MAX pozwala nam sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podróże do naszego archipelagu na skrzyżowaniu czterech kontynentów – powiedziała Sara Pires, dyrektor generalny i prezes Cabo Verde Airlines.
Linie Cabo Verde Airlines łączą cztery kontynenty lotami bez przesiadek z hubów w Praia i Sal. B737 MAX jest częścią nowej strategii ponownego startu linii lotniczej, która ma na celu odnowienie floty i rozbudowę siatki połączeń o wcześniej obsługiwane trasy przed i po pandemii.
Flota linii
Cabo Verde Airlines posiadają obecnie dwa samoloty: jednego boeinga B737-700 oraz jednego B737 MAX 8. Przewoźnik oczekuje na dostawę jeszcze kilku boeingów B737 MAX 8, mowa tu o czterech lub pięciu maszynach tego typu.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5603 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2310 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1244 MAX-y w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2022 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,9 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.